Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.01.2016 09:10 - Шандор Петьофи
Автор: zzz65 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1643 Коментари: 2 Гласове:
7

Последна промяна: 23.01.2016 11:49

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Шандор Петьофи

Роден:

1 януари 1823 г.

Кишкьорьош, днес Унгария

Починал:

31 юли 1849 г. (26 г.)

Шегешвар, дн. Румъния (?)

image  (на унгарскиPetőfi Sбndor) е псевдоним на Александър Петровичунгарски национален поет иреволюционер. С участието си в Унгарската революция от 1848 и ранната си смърт той се превръща в един от символите на стремежа на унгарците към свобода и национална независимост.

 Шандор Петьофи е роден през 1823 в Кишкьорьош. Родният език на баща му, Ищван Петрович, е унгарски , макар че има сръбски произход, а майка му, Мария Хрузова е словачка. Въпреки това Петьофи има ярко изразено унгарско самосъзнание и се превръща в духовен водач на радикалните групи, стремящи се към независимост на страната.


стихотворения 

Обичам те мила
обичам те,

обичам снагата ти-тънката,

обичам косите ти-черните,

обичам челото ти-бялото,

обичам очите ти-тъмните.

Обичам лицето ти пламнало

и устните сладко разтворени,

ръцете ти тръпно отпуснати

и тяхното нежно докосване.

Обичам душата ти,литнала

с високия порив на чувствата,

които вълнуват сърцето ти.

Обичам те пролетно-весела

и есенно-тъжна, обичам те,

тъй както обичам сълзите ти,

обичам и твоята усмивка.

Обичам доброто сияние

на твоите постъпки и помисли,

и слънчевите затъмнения

на твоите грешки обичам.

Обичам те, мила

обичам те,

обичам те както единствено

и само човекът обича,

Без теб всичко тук би помръкнало

за мен, ако не и за другите.

Чрез теб, в мойте мисли изправена,

аз вече се взирам наоколо.

За мен ти си чувство от чувството,

изпълнило сън и безсъница,

ти влизаш задъхано в пулса ми

и в моите стихотворения.

Аз бих се отказал от славата

единствено заради тебе,

защото за мен е желание,

каквото си ти пожелала;

мечта е за мен и старание,

каквото си ти помечтала.

Повярвай, нищожни са жертвите,

и малките, пък и големите,

когато на теб са обречени,

когато за теб са направени.

Ценя в теб дори и прищевките,

повярвай, любима,усетя ли,

че нещо ти липсва-нищожното

за мен се превръща в значително.

Обичам те, мила,

обичам те,

обичам те-никъде, никога

и никой не е тъй обичал!

Така те обичам, че вярвай ми-

за мен тази страст ще е гибелна:

превзет съм, изпълнен съм целият

единствено с теб. А и в бъдеще

аз теб ще обичам-обичам ли,

за теб ще живея-живея ли.

Мъж, син и баща ще ти бъда аз,

ще бъда твой брат и избраник твой,

а ти-сбрала всичко у себе си,

за мен ще си всичко-любимата,

сестрата, съпругата, майката...

Обичам те, мила,

обичам те,

душата ми-твоя е-цялата,

сърцето ми-твое е-цялото,

очите ми-твои са-целите,

обичам те с луда любов!

И ако похвала за чувствата

е някога нужна за някого,

то тази похвала единствено

и само от теб е заслужена,

защото без теб, мила, никога

от никого, мила,и никъде

не бих се научил, че има

такава голяма любов!

Шандор Петьофи - "Сто образа"

 

Сто образа приема любовта ми

 

и виждам те различен всеки път :

 

ту остров си и страстите ми бурно

 

разлюшкани около теб шумят ,

 

ту ставаш изведнъж за мене чуден ,

 

величествен и недостъпен храм

 

и преклонена с душата си обвивам

 

стените негови като бръшлян .

 

Понякога си пътник - любовта ми

 

като разбойник втурва

хляб .

 

Карпати ставаш ти , аз - облак свъсен.

и мълния от мен към теб лети ,

 

или си розов храст и песента ми

 

като на славей песента звънти.

се към теб ,

 

а после като просяк аз те спирам ,

 

ръка протегнала за парченце

Сто образа приема любовта ми ,

 

но не отслабва и не спира тя .

 

Ако утихне някога , спомни си ,

 

че е дълбока тихата водa



Гласувай:
7



1. leonleonovpom2 - Чудесно!
21.01.2016 14:03
Унгарският еквивалент на Ботев- по талант, възраст..
Има ги заедно на наша монета, добре ,че се сетиха!
Хубав ден !
цитирай
2. zzz65 - Унгарският еквивалент на Ботев- по ...
22.01.2016 09:29
leonleonovpom2 написа:
Унгарският еквивалент на Ботев- по талант, възраст..
Има ги заедно на наша монета, добре ,че се сетиха!
Хубав ден !

има разлика само в унгарската революция че руската империя помага на австрийска империя с руски войски да смажат въоръжената съпротива на унгарците .
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zzz65
Категория: Лични дневници
Прочетен: 535185
Постинги: 370
Коментари: 306
Гласове: 17875
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930